mandag den 3. september 2012

Hjemmelavet Is

Jeg fik for 1½år siden en is maskine i julegave. Og den har så bare lagt og samlet støv. Men nu skulle det være i sidste uge havde min far fødselsdage og så skulle den afprøves. Valget faldt på en simpel vanilieis med daim.

Jeg bruge en opskrift jeg har fundet for mange år siden da jeg lavede alm is i fryseren....

½l fløde / næste gang vil jeg prøve med sødmælk...
3 pas. æggeblommer
60g sukker
korn fra ½ vanilie stang
1 dobbelt daim.

Ægge blommerne, sukker og vanilie piske til en luftig masse. Fløden piskes stiv. Vend forsigtigt fløden i æggemassen.
Hældes i ismaskinen og når isen er ved at blive stiv hældes de knuste daim i... Skal have ½-1time i maskinen...

Mit blev til softeis men mums det smagte godt... Jeg havde taget is maskinen med ind til min far og så var den tøet lidt op under vejs så den var svær at få ordenlig... men næste gang vil jeg også bruge min fars triks, han foreslog nedlig at jeg stiller skålen i fryseren en time inden brug... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar